tisdag 12 augusti 2008

Att trivas på jobbet.

Har snart jobbat fyra veckor på mitt nya jobb som förskollärare. Jag trivs jättebra. Det känns faktiskt toppen att cykla iväg kvart i sex vissa mornar men det kanske är nyhetens behag. Kan kanske bero på också att det bara har regnat en enda morgon när jag hojat iväg hemifrån.
Hur som helst. Det är väldigt vackert när man kommer ner på stan och ska cykla över till Frösön. Ön är upplyst av morgonsolen och det är alldeles tyst. De enda personer som är ute så dax är de som rastar sina hundar och de som är på väg till sina jobb. Brukar tänka på min kompis Camilla när jag cyklar genom stan. Kanske är hon just nu ute med sin hund Alvin?, tänker jag.
Ibland tänker jag på ev. våldtäktsmän som kan ligga och lura i buskarna i parken.. Det var ju inte kul att läsa i tidningen att en tjej som tog sin kvällspromenad för några veckor sen och blev överfallen och våldtagen i Östersund bakom scenen nere i Badhusparken. Fy fan! Jag hatar såna vidriga människor. De är värsta sorten tycker jag. Våldtäktsmän, pedofiler och kvinnomisshandlare. Såna jävla fegisar är det enda jag har att säga. Ge er på nån i samma storlek! Vet att sannolikheten för att man ska bli överfallen är extrem liten men den finns ju ändå. det är ju det värsta. Att man som tjej ska behöva begränsa sitt liv med att vara rädd för sånt.
Hm. Tillbaka till jobbet...
Hur vet man då att man trivs på sin arbetsplats? Jag kände på en gång att jag hamnat i ett bra gäng när jag kom till mitt nya jobb. Vi kan prata om allt och vi har väldigt bra pedagogiska diskussioner. Vi pratar om barnen och föräldrarna på ett positivt sätt och om hur vi kan utveckla arbetsmiljön och arbetet med barnen. Inte skitsnack om föräldrar, barn eller arbetskamrater som jag varit med om tidigare på olika jobb. Jag hatar sånt. Vill ju inte själv att den eller de som tar hand om mitt barn ska prata skit om mig, min sambo eller mitt barn.
Att vi arbetskamrater trivs så bra med varandra är ju säkert bara den omtalade smekmånaden som pågår. Det kommer såklart att komma konflikter och stunder där vi får argumentera emot varandra men just nu känns det jättebra och vi är inne i ett flow. (det ni Albrecht och Sven-Olof)
I morgon kväll ska vi ha avdelningsmöte och diskutera våra lokaler och hur vi kan göra dem så bra som möjligt.

2 kommentarer:

Supermamsen Green World sa...

Men GUD vad kul för dig ..."

Härligt

Cam sa...

I morrn börjar ja jobba igen och då kan du tänka på mig när du ser matttar och vovvar ute tidigt, jag ger mig ut vid kvart över 6, det är så tyst och skönt ute då, älskar mina morgon promenader med min goa vovve. Kul du trivs Narre=), glad för din skull! Jag börjar mitt nya i morrn, ska bli så kul och kommer bli bra=) Lite lustigt du skrev om mig för jag skrev om dig i mitt sista inlägg, om att sakna vänner som flyttat. Vi hörs vidare...Kram Cam