onsdag 25 augusti 2010

Slottsbesök


När vi varit en vecka i huset i Frankrike började vi resan tillbaka till Paris. Vi stannade till vid slottet Mont-Saint-Michel. En riktig turistfälla med 3 miljoner besökare varje år! Det innebär ca 8200 turister varje dag!
Det var varmt och massor med människor men helt klart värt ett besök.

Slottet ligger på en kulle ute vid vattnet. Tidvattnet gör att slottet tidigare var omgivet av vatten. Nu såg det ut som att det inte längre blir särskilt mycket vatten runt det.

Varmt, varmt var det.


Det kostade inget att gå in och titta vid gränderna utan de fick in pengar på parkeringavgifter.


Väl innanför murarna var det som i gamla stan i Stockholm. Trångt och bara en massa turistaffärer som ville sälja souvenier, restauranger och snackkiosker. 35-40 spänn för en glass var ett exempel på hutlöst pris.


En riddarrustning var spännande att titta på.

Jag med min stora mage orkade inte gå hela vägen upp utan jag satte mig i skuggan och tittade på folk istället.
Väl uppe på toppen kunde man betala in sig för att beundra utsikten och besöka kyrkan.




John sa att det påminde om Sagan om ringen därinne. Vackert!

2 kommentarer:

Nettan sa...

Men vilka härliga bilder:)
Jag hoppas det kommer fler det är alltid roligt att se vad ni haft för er.

Ha det så bra kram / Jeanette

Cam sa...

Vad vackart, fina bilder, förstår det var en underbar semester=) Kram Cam