tisdag 2 december 2008

Nej, nej och bla, bla.

Just nu är det mycket nej från Agaton. Ibland går han omkring och säger nej till allt vi säger. Han gråter och är allmänt butter och säger nej. Andra gånger flinar han och ser busig ut och säger nej. Det är som att han har fattat grejen med vad det ordet betyder.

Böcker intresserar honom jättemycket. Han pekar i böckerna och säger vad det är på bilderna. Favoritboken just nu är Boel får en boll. I den vill han gärna bläddra fram till bilden där hunden hittar bollen som varit försvunnen. Då skrattar han och blir glad.

Jag och Agaton var på biblioteket igår och lånade nya barnböcker. Hittade flera som handlar om bollar så hans nya favorit är klassikern Lilla Anna leker med bollar. I den boken förväxlar lilla Anna en boll med ett ägg och vips hade han lärt sig ett nytt ord: ägg. I kväll när jag kokade ägg lyfte jag upp Agaton för att han skulle få se hur äggen kokade i kastrullen och han härmade mig. Koka ägg! Jag blir så faschinerad över hur snabbt han lär sig. Men han är väldigt intresserad av att prata. Det är kul.
En annan händelse idag.. Efter badet hade Agaton skrovliga fingrar. Konstiga fingrar, sa jag. Konstiga, sa han då och tittade på sina händer.

2 kommentarer:

Nettan sa...

Det är så roligt när dom lär sig nya saker. Ni kommer att ha en roligt tid framöver där han lär sig allt mer och mer. Men vad roligt det är när man ser att du skrivit några nya rader, så man får höra vad som händer..

Har snöar det för fullt det började i går och det snöar fortfarande.
Ha det så bra kram

Supermamsen Green World sa...

Duktig han blivit...