lördag 20 september 2008

Äntligen helg. Agaton var hemma från förskolan i torsdags och fredags. Var med honom till doktorn i torsdags eftersom förkylningen aldrig går över och han hade feber i onsdags kväll. Hans hosta på nätterna är inte att leka med. Doktorn undrade om han nyss har börjat på förskolan och när jag sa att det stämde skrattade hon gott och sa at så här kan det vara nu i flera månader. Förkýlningar till och från alltså. Hon sa att förskolan är den värsta bakteriehärden man kan bli utsatt för. Håller med. Det räcker ju med att se den där reklamen som gick på tv där en förälder ska hämta sitt barn på förskolan och han försöker undvika att ta på dörrhandtaget mm. När han till slut kommer fram till sitt barn så nyser det honom rakt i ansiktet.
På mitt jobb är vi jättenoga med hygienen. Vi spritar våra egna och barnens händer innan måltiderna och när vi byter blöjor så ligger barnen på en plastdyna som vi spritar. Inget mys med att ligga på en gosig frottéhandduk där inte, men det är ju för barnens bästa. Mellan varje bjöjbyte tvättar vi händerna och spritar dynan. Det verkar fungera bra för våra förskolebarn är oftast friska. Men vi är ute ofta också.
I kväll blir det kräftskiva hos våra vänner i Ås och i morgon kalas för Joeline som fyller fyra år. Kul!

2 kommentarer:

Cam sa...

Ja helg är underbart..kul du ringde igår=)
På min blogg finns en utmaning till dig, att svara på ngr frågor, som jag fick av Yvonne en tjej som tittar in på min blogg då och då..så nu hoppas jag att du oxå nappar på frågorna....och sänder vidare. Kram Cam

Anonym sa...

jag har försökt peppa fröknarna på O´s & N´s förskola att använda sprit! på förra förskolan hade de en handduk till varje barn att ha under rumpan. mkt tvätt men nog skönare än att ligga på kall plast. eller lägger ni en tvättlapp under?
vad det gäller baciller å bakterier å förkylningar så kan jag säga att O var mer eller mindre förkyld konstant från sept till mars när han hade börjat förra gången! helt galet! förskolepersonal (och fritids och skola med!) borde lära sig handhygien som dom har på sjukhus!!