tisdag 4 november 2008

Förskolan

Hej allesammans.
Dagarna går så snabbt. I dag jobbade jag till klockan 16 och sen hade vi personalmöte/kurs från 17.30 till 19.30. Alla pedagoger i Östersunds kommun får specialpedagogisk kompetensutbildning. Superbra. Det är tydligen ganska unikt att så många får det har vi blivit informerade om, att alla får den här utbildningen samtidigt. Just nu pratar vi mycket om bemötande och om inkludering. Det är spännande..

Tidigare har man ofta pratat om integrering när det gäller skola/förskola. När man integrerar tar man in nån eller nåt utifrån, gärna nåt/nån annorlunda som ska passa in. Inkludering handlar istället om att alla barn ska ha samma chans. Att alla barn är olika och ska få samma chans till utveckling.

Förskolans värld är spännande tycker jag. Vi har läroplanen i fokus hela tiden och tänker på hur vi kan förbättra barnens miljö i förskolan så att barnen ska kunna lära sig så mycket som möjligt.

När det tidigare hette daghem (dagis) skulle dagiset likna hemmet så mycket som möjligt. Nu ska förskolan istället vara ett komplement till hemmet. Vi ska erbjuda nåt annat, nåt de inte får i hemmet, därav att det ska finnas personal med pedagogisk utbildning som arbetar efter en läroplan anpassad till barn. Tycker att all personal är otroligt engagerade i arbetet och vill mycket.

Hoppas ni alla därute känner er trygga med era barns förskolor. Fråga gärna personalen om hur de ser på sitt yrke och fråga mycket om vad de gör på dagarna. Som personal vill man ha engagerade föräldrar som är intresserade av vad vi gör tillsammans med barnen på dagarna. Be dem att berätta om varför de gör vissa saker. Varför har man läsvila? Varför har ni sångstund, vad har ni sagopåsarna till?

Visst leker barnen mycket men vi sitter inte bara och tittar på och har kafferep som vissa kanske tror. Barnen lär genom leken och vi finns till hands och kan hjälpa dem vidare i sitt lärande.
Kram på er!

2 kommentarer:

Supermamsen Green World sa...

I Sundsvall är barngrupperna så stora så det är skrämmande .Därför har jag valt bort dagisen en tid till. Känns inte alls tryggt än med dagis jag tycker hon är för liten och bli bortlämnade flera timmar i sträck men jag kanske är lite fjantig eftersom hon är min sladdis .

LIB sa...

Jag har varit på möte igår med en specialpedagog som särskilt granskat Oliver. Fick mycket användbara tips. Känns skönt att någon "utifrån" kan komma och hjälpa när föräldrar och förskolepersonal "fastnat". Skriver på min blogg... Kram kram