onsdag 16 juli 2008

Storkbett

Agaton har ett rött märke i pannan. Det ser ut som några ytliga blodkärl och började framträda när han var 6 månader gammal. Har förstått att det kallas storkbett och är helt ofarligt. Hittade en artikel om storkbett på Vi föräldrars hemsida. Kopierade detta därifrån.
Vad är storkbett?
Fråga:Jag är nybliven tvåbarnsmor och undrar: många barn föds med ett så kallat storkbett. Ofta finns det i nacken och ovanför ögonbrynen och det bleknar med tiden. Mitt andra barn fick sig även ett litet bett på ena örat. Jag har frågat både läkaren och sköterskan på BVC vad det egentligen är, men ingen har gett mig svar. Själv har jag simhud mellan tårna och ett av barnen hade "gälar" då hon föddes. Detta har förklarats men just storkbetten, finns det visst ingen riktig förklaring på – eller?
Ywonne
Svar:Det är ju ett ganska lustigt namn tycker jag, på en mycket vanlig företeelse hos nyfödda barn, och precis som du säger så sitter de i nacken och strax ovanför ögonbrynen i medellinjen och de bleknar med tiden hos de allra flesta. Namnet förekommer i många länder, på engelska kallas de alltså Stork Bite, men även Salmon Patch och Angel´s Kiss. Storkbetten anses utgöras av ytligt belägna blodkärl, som syns extra tydligt på grund av det nyfödda barnets tunna hud. Orsaken till att de uppkommer just på dessa ställen har jag i alla fall tänkt mig vara tryckförhållanden i samband med barnets födelse. Ibland kan de synas tillfälligt hos äldre barn och till och med hos vuxna när personen blir upprörd eller arg. Precis som du antyder så är storkbett helt ofarliga.

1 kommentar:

Fettoklubben sa...

Cindy har ett fett i nacken"
Men de är på väg att försvinna nu "