söndag 13 juli 2008

Sommar i Östersund

Helena skrev i kommentaren och frågade om saker att göra i Östersund på sommaren. Särskilt om man har barn att som ska roas också.
Hm. Det var inte lätt att svara på faktiskt. Jag har ju i en massa herrans år inte varit uppe så länge på somrarna. De få veckorna man har varit uppe har man flängt runt och nästan fått magsår på kuppen av allt åkande hit och dit, dåligt samvete för att man inte är lika mycket hos mamma och pappa, man ska hinna med att besöka vänner, farmor, svärföräldrarna, hinna gå på stan och fika, yra på Yran och annat. Blä! Inte roligt. Nu kan vi ta det lugnt och göra allt i vår egen takt. Vännerna finns kvar (hoppas jag) även fast man inte ses ofta. Släkten också.
Så... vad finns att göra i Östersund? Jag saknar en riktigt stor och bra lekpark. Det verkar som att Björkbackaparken ska byggas ut lekparksvis för när vi var där höll de på att montera upp nya gungställningar. Här kommer lite sommartips:
  • Frösö Zoo, om man gillar att titta på instängda djur. Jag får alltid ångest på såna ställen för jag tycker så synd om djur på cirkus eller zoo men jag var på Frösö Zoo för några år sen och det var kul. Även om jag mådde dåligt titt som tätt av dåligt samvete för att jag var där..
  • Storsjöbadet kan man ju rekomendera, särskilt nu när de byggt om det. (Läste i lördagens lokaltidning att folk får brännsår av vattenrutchbanorna så se till att ni inte åker i dem med string!)
  • Lövstabadet om det är en riktigt fin dag. Massor med kul saker.
  • Åka med Thoméebåten en tur.
  • Moosegarden.
  • Brunflobadet. Fast det har ju brunnit ner så det går ju inte i sommar.
  • Mus-Olles museum i Ytterån!!! Där har vi det! Så fantastiskt häftigt museeum. Dit måste ni alla! Det blir mitt tips. Det och Lövstabadet. Oj, nu kom jag på ett till.. Vandra upp på fornborgen på Frösön. Superhäftigt. Det finns en riktigt brant gångtrappa upp men sen har man världens finaste utsikt över Östersund och Vallsundsbron. Ta med matsäck och njut av utsikten. Laxtrappsbadet i det fria utanför Lockne är ju också ett hett tips. Naturliga vattenfall och fint bad mitt i skogen. Fast det är ganska mycket broms där som är sugna på att bitas. Men klarar man bara av att slå till dem så har man häftigt bad i det fria, gratis dessutom.

Kom ju på ganska många tips ändå. Vilket blir ditt tips?

3 kommentarer:

Helena sa...

Tack för tips! Håller med om det där med zoo, har själv väldigt svårt att titta på instängda djur. Vi brukar åka till Furuvik och till parken i Eskilstuna, men jag håller mig till karusellerna och de andra får gå och titta på djuren...
Har ni varit till badet sedan de öppnade?
Ska definitivt försöka ta mig till en lekpark när vi kommer upp. Det finns inga sådana alls häromkring, så barnen blir alldeles lyckliga när vi hittar lite gungor och klätterställningar. Har inte så stora krav när man bor på landet...
Om jag ska tipsa om något så blir det definitivt Jamtli. Där kan man titta på djur utan att må illa! De har det jättebra där, och så är det bara "svenska" djur där. Sådana som är menade att bo i vårt klimat. Och barnen älskar den lilla gården, där de kan hoppa i höet!
Oj, vilken lång kommentar det blev.
Kram

Anonym sa...

åh tänk om man hade tid och lugn och ro att ägna sig åt såna aktiviteter när man är uppe! jamtli har vi varit på och det gillar O! lövstabadet skulle jag vilja hinna till om vädret tillåter!

LIB sa...

hej svejs! bra sammanställning av dig. tänkte bara kommentera det där med att flänga runt till släktingar och vänner och ha dåligt samvete för att man ses sällan.. Patrik har påpekat att det inte är enbart vår skyldighet att se till att vi träffas - oavsett om folk har bil eller inte. Du har ju varit duktig på att komma till mig men annars är det många som inte ens hör av sig per telefon och då undrar man ju varför man överhuvudtaget kämpar så för att hålla kontakt med dem? Hur som helst så vill jag gå på jamtli framöver med barnen men nu åker vi ju bort 10 dagar så jag kan ju inte fråga om du vill följa med mig de närmsta två veckorna... kram kram!