söndag 21 oktober 2007

Ett barn i min famn

Lillkillen har börjat vakna på kvällarna. Vi brukar lägga honom vid halv åtta-åtta tiden på kvällarna. Han somnar snabbt efter bara nån minut när han lyssnar på en speciell låt på en barn-cd. Hans nya rutin/ovana är att vakna vid nio och vid tio-halv elva. Just nu har jag honom i famnen. Har prövat att lägga honom i sängen men han bara vaknar hela tiden. Men jag förstår honom. Sängen är ju kall och här i mammas famn är det varm. Att jag dessutom "darrar" med ena benet så han hoppar lite gör väl inte saken sämre. Hans favoritsätt att somna är när vi har honom i famnen och svänger honom. Gissa om armmusklerna är större nu än innan vi fick honom. Orkar med detta nattningssätt nu när han väger 8300 g men knappast när han väger 15 kg. Hur sjutton ska man kunna sluta med detta?

5 kommentarer:

LIB sa...

hej! hur mycket sover han på dagarna? sover han flera omgångar? blir kanske tvungen att väcka honom så han inte blir vaken på kvällen?

Mikaela sa...

det kommer av sig själv när han är mogen för det! Olle var runt året när han började att somna av sig själv, utan en famn. först i sin säng på kvällen och sen på lunchvilan! (nu hade/har O stor säng så vi kunde lätt lägga oss bredvid honom...)

Camilla sa...

Hej!
Ja det är klart det är gosigare att ligga hos mamma och bli gungad. Han är verkligen jättesöt, lik dig tror jag.
Våran lilla Vilmer har vi varit noga med från alldra första start att han ska somna själv i sin säng, men nu när hanär snart 5 mån börjar han också tjorva och vill att man ska sitta där. Oftast tar man ju den enklaste vägen bara för att få lite barnfri tid, men bestämde mig härom dagen att bli "hård igen".
Jag stal den där listan ifrån dig om tre saker, tyckte den var rolig att lägga in . hoppas det inte gör något Hoppas ni mår bra Kram camilla ( lindas granne )

Naranja sa...

Oliver och Evelinas mamma: Ja, han sover tre gånger . Vid nio, mitt på dan och vid fyra. Ska se till så att han inte sover för länge den sista gången.
Mikaela: Det är så tröttsamt att han vaknar så ofta på kvällen. Det känns ju bra att höra att det ordnar till sig till slut. Jag vet att det här bara är en fas..
Camilla:Hej Camilla och välkommen hit igen! Bra att du tog listan, det var liksom meningen. Hoppas fler gör samma sak. Lägg till din bloggadress på infot om dig. Då kan andra komma till din sida när de klickar på ditt namn och läsa. Ett snabbt sätt att få nya läsare och gå om Anders i statistiken!

Nina sa...

Hittat hit idag, verkligen roligt att läsa. Njut lite av att ha ert barn i famnen, så länge ni bara har ett fungerar det ju...och när det blir större och inte vill mer - då saknar man det! Annars är det bara att bestämma sig och ta ett flertal skrikiga kvällar/nätter. Vi har gjort det, det skär i hjärtat men fungerar. Tids nog somnar han nog om utan famn och utan skrik!

Underbart namn förresten - Agaton! Gillar det verkligen!