onsdag 21 maj 2008

Superfyndat idag!


Toppenfin bok. Knappt använd. 10 kr på loppis. Superfina bilder. Vilken skatt att använda i undervisningen!


Rödluvan och vargen eller "Den lilla rödhättan" som sagan heter i boken.


Från sagan om Törnrosa. Vilken bild!!


Idag har jag verkligen fyndat. I love second hand!
Agaton har fått två bilar i trä, 5 spänn styck och flera pekböcker. Loppisen vi var på hade rea på alla böcker, halva priset så jag jublade. Älskar att köpa böcker billigt. Hittade ett jättefint exemplar av Den lilla sjöjungfrun.

Jag gissar på att den inte ens är läst för den ser helt ny ut fast gammal.

Köpte en fin fotoram också för 40 kr. Sa till John att den blir perfekt att ha vårt bröllopsfoto i. (Vi är inte gifta. Ännu.) Han tittade på mig med rynkade ögonbryn som att "är du tokig eller?" När vi senare ikväll stod i köket och lagade mat pratade vi om Champions Leaguefinalen ikväll mellan Chelsea och Manchester United som pågår just nu på tv. Johns pappa skulle komma upp och kolla på den här ikväll och jag frågade John om hans mamma också ska komma. Då svarade John: "om morsan kommer med ikväll lovar jag att jag ska fria till dig på en gång!"
Tyvärr följde inte svärmor med. Fast jag vet inte om jag hade svarat ja. Hur kul hade det varit? Att gifta sig med nån som kände sig tvingad att fria?

Mera floppisfynd.. En fin svart tröja för 25 spänn och en vit Bomerangpikétröja (herr) för 25 spänn. De gamla tanterna på Röda korsets secondhandbutik visste nog inte vad det var för slags tröja de prismärkte. Gissar att den kostar över 600 kr som ny. Tyvärr är den nog för stor för John (large) men jag ska nog hitta nån annan som kan ha den. Pappa kanske vill ha den?

Efter loppisen besökte jag, mamma och Agaton min kompis Linda. Hämtade balkonglådor vi fått av dem. De har ju flyttat in i hus och behöver dem inte mer. Sen stack vi och käkade lunch. Åt salladsbuffé och supergod tomatsoppa. Efter det vidare till OK för att tanka bilen. Jag betalar bensinen, sa mamma. Tusen tack snälla mamma!!!
Sen vidare till nästa loppis..

Mitt bästa fynd idag var ändå en cykel till mig själv för endast 495 kr. Jag, mamma och Agaton besökte second hadndbutiken i Torvalla där de hade ett stort tält med möbler till försäljning utanför butiken. I tältet, bakom kassan stod en jättefin röd, gammal (gissar på 60-tal) cykel. Jag frågade kassörskan om cykeln också var till salu. Ja, svarade hon. Jag frågade om priset och när hon sa att de skulle ha 495 spänn hade jag bestämt mig. Den ska jag ha. Har haft i tankarna att köpa en ny cykel när skattepengarna kommer.
Min gamla cykel står hemma hos pappa just nu. Det har varit min pärla i 6-7 år men håller nu på att rosta sönder. Jag köpte den i Uppsala när vi bodde där och polisen hade auktion av upphittade och beslagtagna cyklar. Kommer ihåg att jag tyckte att den var jättefin och när den höll på att ropas bort för mindre än 700 spänn ropade jag 700 eller om det var 750 kr och vann auktionen med det budet. Kommer ihåg hur glad jag var för den då. Cykeln var gammal och sliten men jag målade om den och använde den i ur och skur. Fick massor med fina kommentarer från folk jag inte ens kände på stan om hur fin cykel jag hade. Kul! Men den här cykeln jag köpt nu är ännu finare. Den har till och med orginalhjulen kvar! Och hjulskydd, eller heter det kjolskydd? Hur som helst kjolskyddet är också original och inte av plast utan av tyg. Sadeln är gamma och sliten men original och på paketpållaren satt det fast ett fint sadelskydd i rött tyg. Lovar att sätta in bild i morgon.

Har köpt fina ljuskoppar till köket också på MIO. De hade massor med färger, svårt att välja.
När John kom hem från jobbet åkte vi till Barnens hus och köpte en sittvagn till Agaton. Vår nuvarande vagn är toppen men så tung och otymplig. Den här blir smidigare. Det blev en lila-svart Brio Race. Köpte också en lila sittdyna till. Läckert. Hittade ingen bild på hur den ser ut så håll till godo med en grön och en svart så länge.

Därefter åkte vi till Coop Forum och köpte blommor till bakongen och planteringsjord. Nu ska balkongen bli sommarfin.

4 kommentarer:

Supermamsen Green World sa...

Men GUD vad kul en massa fina fynd "

När du kommer till Sundsvall nästa gång kan vi ju fara runt på olika loppisar om du bor hos mig "

KRAmIS

Mikaela sa...

vilka fynd! sånt gör en riktigt glad! och hoppas att du får hoppa in och vicka, om du inte får en tjänst! min kompis V hade sån tur att hon fick en fast tjänst som förskollärare i Torvalla! Fast nu ska hon snart ha bebis och är sjukskriven. men det går! hon är också lärare!

Nettan sa...

Det är super bra med loppisar, det finns så mycket fint som man kan köpa.
Men vad vagnen var fin. En sån skulle jag ha haft till Linus.
Jag skulle ha haft en cykel också, för kenneth råkade backa på den förra sommaren så den är paj (den var gammal)
Ha det så bra.

LIB sa...

kul att läsa om alla dina fynd! själv kommer jag aldrig på loppisar numera men fyndar på tradera. Synd att ni verkar ha olika åsikt i bröllopsfrågan. kram kram