fredag 22 februari 2008

Fredagkväll

Hade tänkt mig en lugn fredagskväll. John är på after work med sitt jobb och jag sa hej då till pappa för några timmar sen som varit här och ätit middag. Plockade undan och tänkte poppa popcorn och kolla på På spåret. Final i kväll. Stoppade in en mikropåse i micron och väntade. Det började lukta gott och poppade rejält, det hörde jag. Reste mig för att kolla till dem och ser då att det ryker inne i micron. Fan! Jag är så dålig på att poppa. Fattar inte hur man kan misslyckasmed en sån lätt sak som att poppa i en mikrvågsugn? Jag skulle självklart ha suttit som en uggla och tittat in i micron. Gissar på att påsen fastnat på nåt sätt och inte kunde rotera. Fick öppna fönstret och vädra och ta ut påsen och dra på fläkten. Det stinker fortfarande brända popcorn här inne. Blä! Som tur var fanns det chips i vårt skafferi så jag svullade i mig såna istället. Gott.
På spåret var bra. Jag irriterar mig dock för mycket på Ingvar Oldsberg som måste ta av och sätta på sig sina glasögon stup i kvarten. När man väl upptäckt att han gör det är det svårt att inte se att han gör det HELA TIDEN. Ibland suger han på bågen också. Blä!
När det programmet var slut kollade jag på dokumentärserien Klass 9A som jag spelat in. Handlar om en klass i Malmö som har superdåliga resultat i skolan. De får helt nya lärare, bland de bästa i Sverige. Meningen är att med hjälp av de nya lärarna vända den negativa spiralen och göra så att eleverna blir en topp 3 klass i slutet av terminen. De ska alltså bli bland de 3 bästa klasserna på nationella proven. Längtar tillbaka till att jobba när jag ser programmet. Måste ju ha världens bästa jobb som får jobba med barn. Det är sååå roligt. Jag vill inte jobba med högstadieelever där det redan är försent utan vill hellre jobba med låg eller mellanstadiebarn istället. Ska väl inte säga att det är försent för högstadieelever att komma igen med precis som man ser i den dokumentärserien så är det som att eleverna har gett upp. De vet (tror) att de inte kan och har på sätt och vis gett upp hoppet om att någon gång lära sig. Matteläraren säger också vid ett tillfälle till en elev som inte förstår att: -"Det här borde du lärt dig för länge sen." Såklart. Om det ger eleven självförtroende av att höra en sån sak ska vi låta vara osagt. Jag tycker i alla fall att det ska bli spännande att se hur det går för dem.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

LOL att inte kunna micra popcorn är väl i klass med att inte kunna koka ägg? Närå, kan hända den bäste!
Vad konstigt det var att se Oldsberg först på På Spåret och sedan hos Robins direkt efter??

Cam sa...

Haha..kan inte låta bli att skratta ang popcorns misslyckandet, förlåt! Minns du inte i Kstad en gång hos dig när vi poppade och det rykte och luktade bläääää i hela lägenheten...Ett tips är att ta kortare tid nästa gång, det är nog full fräs i er micro...jag brukar ta på full effekt i 2 minuter på min ganska nya micro det blir skit bra! När går Klass 9A på tv? Jag missade det, det ville jag ju se! Typiskt mig! Ang koka ägg så är det svårare än att micra popcorn tycker jag=) Kram Cam