torsdag 10 maj 2007

Tygblöjor


Vill bara tipsa alla mammor om att man inte måste använda engångsblöjor. Innan Agaton kom hade jag dåligt samvete att jag skulle bidra till det redan stora sopberget med alla engångsblöjor i plast.. Tog reda på lite mer om blöjanvändandet och i snitt använder ett barn 6000 blöjor under sin blöjperiod!!! Usch vad mycket. Ett par i vår föräldragrupp köpte vikblöjor och berättade om det på en fikakväll vi hade. Surfade sen runt och beställde hem från www.imsevimse.se Det fungerar jättebra! Visst blir rumpan större än med engångs men det är det värt, tycker jag.
Jag märker på Agaton när han känner det våta så då är det bara att byta. Man får ju byta oftare än med engångsblöjor men jag tycker det är bättre att byta ofta än att han ska ligga med en kissig blöja i många timmar. Nu är ju inte jag så duktig att jag har tygisar hela tiden och dygnet runt. Har de mest hemma och är lat och har engångsblöjor på natten.. Sen får man ju tvätta dem i maskin också men tvättar gör jag ju ändå..
Har förstått efter att ha kollat runt på nätet att det finns ett väldigt stort sortiment att välja på. Har beställt och provat lite olika märken tex fuzzy bunz, bum genius och happy heiny´s. De finns i massa olika färger och balla mönster.. Är supernöjd, sparar pengar och känner mig snäll mot miljön!
Vill du också kolla in tygisarna kan jag också tipsa om sidan www.gladabarn.tk där det finns massor med info. kolla också www.glimmabutik.se och www.barnshop.se och www.allt-i-tyg.se
där du kan shoppa loss!

Inga kommentarer: