onsdag 14 november 2007

Astrid Lindgren 100 år!

Idag är det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes. Tänk vilka berättelser denna sagotant gett oss.

Min favorit bland hennes berättelser är Mio min Mio. Början på boken är så bra att man får rysningar. Så här är det...


Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de: "Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva. Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning." Ja, så sa de. Men det kom aldrig några meddelanden om Bo Vilhelm Olsson. Han var borta. Ingen fick någonsin veta vart han tog vägen ...
Denna stackars Bosse som längtar så fruktansvärt mycket efter sin pappa. Som har sån tur att han får det gyllene äpplet och får åka till sin pappa i Landet i fjärran. Hans pappa Konungen som sen varje dag säger Mio min Mio till sin älskade son. För visst är det väl så det är, eller kan det vara så att Bosse sitter på bänken i Tegnerlunden och fantiserar ihop allt? Läs och bedöm själva..
Vilken är din favoritbok bland Astrids alla 88 böcker?

Bilden på Astrid har jag lånat från www.expressen.se

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hej Naranja! Tack för värmande ord på bloggen! =) Roligt att du vill läsa! Jag har inte haft nån skrivlust eller nåon internet-lust på ett tag, men nu så! =)

Ja, det är väl så att man ibland tittar lite för mycket när folk går förbi ett café! Jag fastnar lätt med blicken. Men oftast är det någon detlj man fastnar för tycker jag. Någon som har en snygg väska eller en snygg frisyr. Man får väl tänka så om man tycker nån glor! =) (Det är bara för att jag är så snygg idag! =))

Härligt att du skriver om Astrid! Jag önskar att jag hade fått träffa henne och prata med henne! Men nu förgyller hon nog många barns och vuxnas liv i Nangijala med sin underbara sagoröst och sina fantastiska berättelser!

Hoppas att du mår bra och att du får en toppenbra helg!

Kramar!!

Naranja sa...

Lotta: Hej på dig! Ja, fortsätt skriva på din blogg. Du skriver såååå bra.