fredag 2 november 2007

Halloween

Halloween (stavas det så) har passerat ganska obemärkt för vår del. Jag har knappt satt min fot på stan de senaste veckorna så jag har inte sett alla saker affärerna försöker sälja. Hörde på radion att Halloweenpåfundet i Sverige tog fart efter att Handeln bestämt att de skulle marknadsföra det som en ny "tradition". Innan dess firade vi ju Alla helgonahelgen men det fanns ju inga särskilda saker att köpa.
I går kväll knackade det på vår ytterdörr vid åtta-tiden. Jag öppnade och utanför stod tre läskiga killar i 8-9 års åldern. Den ena killen hade spökat ut sig rejält. Han hade en svart mask för ansiktet och låååånga blodiga lösfingrar. De andra två var svartklädda, tror att nån av dem hade sminkat sig svart i ansiktet. De ropade "Bus eller godis" till mig och såg förväntansfulla ut. Jag blev helt paff. Hande inte förväntat mig att det skulle komma några barn. Sa till dem att jag har inte nåt godis. -Har du inget? Har du inga kakor eller nåt då?
-Ja, vänta ska jag se efter, sa jag. Barnen stannade kvar utanför dörren när jag gick in i köket och började leta efter nåt gott åt dem.
Kom på att jag hade kakor i frysen som jag plockade fram. Jag frågade dem om de gillar drömmar och de gjorde de. En av dem frågade snällt: -Hur många får man ta?
-Hur många vill du ta, svarade jag. De tog väl två, tre var.. Vi pratade ett tag. Jag frågade om det var många som var hemma och om de fått nåt godis. De visade konsumpåsen de förvarade godiset i. Där fanns mandariner, en stor Pollypåse och massor med annat godis. De visade också en 1,5 liters cocacolaflaska som de fått. Killarna var så söta och snälla. Kände hur min jobblängtan satte fart. Får väl tänka att jag ju faktiskt är hemma varje dag med den sötaste killen i världen!
Läste på en av mina favoritbloggar http://kankaglenreston.blogspot.com in the suburb www.kankaglenreston.blogspot.com att i USA tänder man sin utelykta om man vill ha besök av utklädda barn som tigger godis. Har man lampan släckt vet barnen att de inte behöver besvära sig. Smart system.

3 kommentarer:

Annika sa...

Hej!
Ja, det är smart det där med släckta utelampor på Halloween. En tyst överrenskomelse! Idag har jag slängt UT Halloween!! SÅ skönt...Bara tre veckor kvar tills dess att jag sätter upp julbelysningen :-)))

Saltistjejen sa...

Hejsan!
Nu har jag hittat hit. Skoj!!! Hur kom du till min blogg? Undrar... Var det via Annikas???
Himla gullig kille Agaton!! :-)

Naranja sa...

Annika: Ja, snart är julen här. Tiden går så snabbt..
Saltistjejen: Jag tror att jag hittade till dig via Annika, som så många andra.