onsdag 23 januari 2008

Agaton sover. Jag har slutat amma honom på natten. Äntligen! Fick nog. Han kunde inte somna om själv när han vaknade på natten utan att snutta. Det blev ju olidligt. Det är ju inte direkt så att jag sover när han ammar utan jag ligger ju där och önskar att jag kunde få sova.
Hittade en bok på Barnens Hus om hur man kan hjälpa sitt barn att somna själv. Köpte den på momangen och läste på. Man kan säga att författarna förespråkade 5 minuters metoden. Vi testade och det har gått jättebra. Han sover minst 4 timmar i sträck innan han vaknar. Vi ger honom välling och sen somnar han om efter ett tag. Oftast. I natt gjorde han inte det. Till slut veknade jag och tog upp honom i famnen och han fick somna med mig i sängen. Han somnade direkt. Men ingen amning på natten. Där ger jag mig inte.

2 kommentarer:

Mikaela sa...

visst behöver man få sova.. själv somnar jag om strax efter att jag lagt N till bröstet. sen vet jag inte när han slutar äta... vi somnar om båda två =) hoppas det går bra! fast nu är han inne i en period då han helst vill sova PÅ mig!! fast jag sover då med så det gör inget..

Naranja sa...

Mikaela: Visst är det gosigt när de vill sova på en! Älskar det! När Agaton är vaken vill han ju inte gosa så mycket. Vill mest peka på saker..