tisdag 29 januari 2008

Att sova.

Vill bara tacka uppfinnaren av 5-minuters metoden!!! Vet inte om det var Anna Wahlgren eller vem men hur som helst. Tack, tack! Äntligen får jag sova! Och så lätt det är att få lillkillen att somna sen. Vi ger välling, borstar hans 4 tänder, läser godnattsaga om hur djuren låter (tack igen Cam för boken) om vi vet var boken är vill säga. Antingen är den hos morfar, hos farmor och farfar eller hos mormor och Å. Inte lätt att hålla ordning på alla saker när man inte har ett riktigt hem. Sen lägger vi honom i hans spjälsäng, säger godnatt eller sjunger en sång, stryker lite på håret eller kinden och går ut. Efter 3 minuter går nån av oss in igen, lägger ner honom i sängen (oftast har han satt sig upp) och går ut igen. Om han inte sover går nån in igen efter 5 minuter och sen efter 7 minuter. I kväll gick jag in efter 3 min, la ner honom och strök honom på håret och gick ut. Han protesterade när jag gick ut men tystnade efter typ 2 minuter så jag behövde aldrig gå tillbaka in. Varför vi inte prövade detta långt tidigare kan jag inte fatta. Jo, vi var ju rädda att han skulle skrika sönder sig och väcka hela huset så därför väntade vi tills vi flyttade upp. Inser ju nu att vi skulle gjort detta för länge sen. Han vaknar 1 eller 2 gånger per natt och då får han välling. Sen somnar han oftast om igen utan protester. Det blir bättre och lättare för varje dag som går. Utan buffning eller annan stimuli från oss. Vi lägger ner honom i sängen och säger god natt. Oftast somnar han om själv och sover så gott.

6 kommentarer:

Nettan sa...

Hejsan!
Jag har alldrig provat 5-minuters metoden, ska nog testa den när vi fått våran lilla bebis om det behövs. Det verkar ju fungera bra.
Kram nettan

Naranja sa...

Nettan: Ja gör det! Superbra!

Cam sa...

Haha..typiskt mig att köpa en djurbok va? Pedagogiskt för att utveckla talet eller ej, hoppas han inte börjar "kvacka" eller så..hihi. Skämt å sido, det är ju så klart bra med alla former av ljud som kan låta i munnen och leka med dom. Hade själv glömt att jag köpt den boken, kul den är populär=) Kram Cam

Naranja sa...

Cam: Han älskar den boken! På varje sida frågas det om de olika djuren. Hur låter elefanten? Sen fäller man upp en flik och då står svaret där. Braloo! Braloo! Han tittar på oss jättemycket när vi läser boken och känner igen de olika djuren.

Mikaela sa...

så skönt att det funkar! N sover ju itne ens i sin säng! Han vaknar och bökar å stökar, men somnar gott när han får ligga bredvid mig. Och så länge jag ammar får det vara så. Sen får vi nog prova den där metoden vi med!? Funkar den på stora barn med? O somnar visserligen duktigt i sin säng varje kväll, men kommer ju alltid till oss nån gång under natten...

Unknown sa...

Är det sant?! Gud va skönt!! Nu måste vi också prova den! Gjorde ett halvtamt försök för några veckor sen, men då satt jag kvar i rummet bredvid sängen, och det funkade inte alls... Nä nu blev jag inspirerad, ikväll ska det köras 5-minuters metoden! :-) Kram!