torsdag 17 januari 2008

Blått och rosa


Roliga och fina bodys från Lindex som passar både killar och tjejer från Lindex!

Har läst olika blogginlägg om killar/tjejer, uppfostran, arv. Det gör ju att man tänker till om detta. Varför är det så att vissa affärer fortfarande envisas med att ha pojk och flicksida på barnavdelningen? Varför kan inte konsumenten själv få bestämma om det passar på en kille eller tjej. kanske skulle man se fler tjejer med döskalletröja om de blandade kläderna?
Tex affärskedjan Kapp-Ahl är ju extrem. På pojksidan finns det mest svarta och grå kläder med döskallar, eldsflammor, bilar och traktorer. På flicksidan är det extremt mycket rosa kläder och de är prydda med hjärtan, blommor, glitter och fjant. Man vill ju bara kräkas över alltet. Varför har de sån dålig fantasi? Men nu senast när jag var inne på Kapp-Ahl i Östersund för att leta efter en pyjamas till Agaton hade de dukat upp ett bord med nyinkomna babykläder. De fanns i olika färger och var prydda med bla regnbågar och annat "neutralt" som både killar och tjejer kan ha. Tror att de insett att det efterfrågas annat än rosa och ljusblått. Folk är trötta på det. I alla fall jag är det. Tror att det kan vara därför som Polar och Pyret gjort sån succé med sina barnkläder som är mindre könsbundna. Jag var också inne på Lindex för att kolla på barnkläder och deras babyavdelning var bättre. De har börjat med mycket retrofärger och mönster. Roligare och en fröjd för ögat!

5 kommentarer:

Supermamsen Green World sa...

Jag måste vara a helt psyk för jag bara älskar o pynta min Cindy med riktiga flickkläder och jag avskyr verkligen känsneutrala kläder.Känns som om det kläderna köps bara för attnästa barn skall kunna ärva.Pop är ett jätte exempel på det "ärva kläder av varandra märket"Själv har inte mina barn ärvt nästan nått av varandra "Jag önskar det fanns butiker bara med tjej kläder och kill kläder så jag verkligen kan fynda i glitter glamour och rosa" Pojk kläder däremot kan jag verkligen hålla med om att det är trista" det finns så fula tryck till killkläder med dödskallar o sånt gillar inte jag heller" Försöker hitta fina kläder till Jack men det är svårt för alla pojkläder ser likadan ut "När an får en dotter blir man klädgalen "

KRAMIS

Mikaela sa...

åååhhh kappahl är hemska på barnkläder!!! vi var där senast igår och letade pyjamas till O! men det är bara monster dinosaurier döskallar och spindelmannen på dom. och O är rädd för dom!! inte köper jag då en pyjamas med det på!? tittade faktiskt på tjejsidan, men tyckte att det kändes lite för tjejigt med rosa blommor och prinsessor. varför finns det inga prinspyjamasar??? tillslut hittade vi en på åhléns med en brandbil på - precis som han önskade! =) hurra sa jag. när det gäller övriga kläder typ tröjor brukar jag låta honom välja mellan två, och ofta tar han en röd eller turkos istället för tex. marinblå...

Unknown sa...

hej naranja!
javisst har dom underbara barnkläder på lindex! väldigt smart gjort av dom att gå ifrån detta rosa/blått lite, som dominerat i så många år. och bra kvalitet verkar det vara också.
attberopå kappahl så var jag där härom sistone och skulle leta efter ett par vanliga röda byxor åt sigge. tycker väl att rött borde vara en könsneutral färg, men icke. det var antingen rosetter eller små rosalila blommor på varenda rött plagg. så synd.
men även kappahl kommer säker på bättre tankar snart..

hej!

Cam sa...

Hej Narre! Jag har inte funderat så mycket just på barnkäder av anturliga anledningar. Men att ha blandat barn kläder är ok för mig, men sedan då? För ungdom och oss och äldre, ska det vara blandat då med? Man är ju ändå fir att köpa det man vill? Men jag föstår att du hakar upp dig på en ofrivillig indelning av genus, kläder mm. För min del kan jag gärna leta bh och trosa på kalsongavdelningen;)Kram Cam

Naranja sa...

Supermamsen: Jag menar bara att det måste få finnas alternativ i butikerna. Jag blir irriterad över att det inte kan få finnas ett par barnjeans tex utan pärlor, glitter eller blommor på. Bara jeans. Det får gärna finnas med glitter på för den som vill köpa det men också utan tycker jag. Jag kan hitta jättefina kläder och när man tittar närmare så är det ALLTID nån jäkla fjäril eller blomma nånstans. Jag vill inte ha det på.
Mikaela: Håller med. de stora kedjorna borde göra marknadeundersökningar. De har ju så många medlemmar med clubkort. Skicka ut en förfrågan vet ja.
Lina: Jag gissaratt det rosa och ljusblå håller sig kvar som en kvarleva från 80-talet..
Cam: Vuxna karlar kan ju inte ha tajta toppar av kroppsliga orsaker men det skulle vara kul om man blandade mer där också. Då kanske de skulle sälja mer. På ungdomsavdelningarna är det ju mer könsneutralt. de är vi äldre som särklär oss..